Apr 13, 2010

Pau & Roti Kacang

Dah banyak kali siti buat pau ni. Memang suka sangat pakai resepi ni sebab senang & gebu sangat. Sampai petang pun still lembut lagi.

Benornyakan, siti ni dah lama teringin nak beli breadmaker. Kan senang nak buat pau ker, roti ker, donut ker. Tapi belum kesampaian lagi. Bila la agaknya tu. Sekarang ni main uli2 ngan tangan jer la.

Oklah, resepi pau ni siti ambik dari dapur Kak Ummi. Copy paste jer la yer. Thanks kak Ummi.

Bahan:- (lebihkurang 20 biji)
  • *12gm yis
  • *2 sudu besar n tambah sket lagi air (akak letak 3 sudu besar - bahan * dibancuh bersama)
  • 500gm tepung pau/hong kong flour
  • 4 sudu teh double action baking powder
  • 1/2 sudu teh garam
  • 220ml air
  • 6 sudu besar gula
  • 5 sudu besar shortening
  • Inti kesukaan - siti letak inti kacang merah
Cara-Cara:-
  1. Campurkan yis dan air, kacau. Biar selama 15min.
  2. Ayak tepung dan double action baking powder.
  3. Masukkan garam n gula, gaul rata. Buat lubang di bahagian tengahnya.
  4. Letak campuran yis tadi n gaul rata.
  5. Masukkan air dan gaul rata.
  6. Masukkan shortening n uli hingga jd doh yang licin dan tidak lekit di tangan. Tutup n perap selama 1-1 1/2 jam.
  7. Kemudian keluarkan adunan dan tumbuk2 dan uli sebentar.
  8. Ambik doh, letak inti dan bulatkan. Letak atas kertas minyak yang dipotong kecil2...rehatkan selama 15min.
  9. Kukus selama 12-15 minit. (balut tutup pengukus dengan kitchen towel untuk mengelakkan wap dari terkena pau) - siti tak balut pun..hehehe


Siti buat pau lebih kurang dalam 12 biji, pastu lebihan aduan siti bakar jadi cam roti lak, letak gak inti kacang merah. So, leh la simpan lama sikit & hantar rumah bbsitter.

Fresh from oven.

34 comments:

Ena said...

wahhhh..

memg pandai betul la siti nie kan!.. ena biler la nak buat kuih muih camnie.. huhu

iz-AnN عبداللطيف said...

lor, anto umah bb sitter je ker...umah izan bila lagi...sob...sob...

|| NaFiRaa || said...

pau kukus tuh adalah feberet saya!!!! uwaaaaa sedapnye.. tapi tak tahu buat!!! slalu beli jek.. kalo nasib baik.. beli frozen punye pau..balik rumah kukus jek!!! tapi pau dia kecik!!!

sedapnye tengok pau siti tuh!!! puas hati kan kalo buat sendirik~

IbuHakimHaikal said...

siti..lapanye tgk pau gebu tu..yum..yum..sedap.. ;)

LYaFRINA said...

wahh.. siti.. selalu menjamu makanan y best2 kat sini.. uishhh.. nsib baik x pregnent.. hehehehe...

**nmpak best la roti tu.. terliurnya.. kalo panas2 msti sodap ni.. rajin ar siti ni.. bagus2..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

ya ALlah
makanan lagi
nak kene piat tinger siti nih...saje wat org terliur

larikkk

aken_surf said...

wah...sedapnye pau...nk sikit..hehehe

kella said...

makk!! pau la!!
untuk hantu pau macam aku ni, mmg takleh tahan tengok pau!
itulah.. diriku juga teringin sangat nak ke breadmaker tu! belum kesampaian..
tapi thanks fo the resepi! i must try! yeah!!...

zue @ annaleeya said...

siti nih rajin tol masak... klu balik ktn, buat pau tuh htr cni eh... hehehe...

siti.. kuantan duk mane?? mane tau satu ari nanti bulih jumpe..

nuraarin-life said...

mengiurkan betul pau tu..kalaulah saya pun pandai masak mcm siti...

~~*Ummi AFD*~~ said...

wah, pandainya memasak... sal pun suka jugak makan pau. tapi tak pernah cuba pun. Dok tengok mak buat je...

Pastu bila pikir setakat 2 orang je nak makan, baik beli... hehe

hajarus said...

Ya Allah... klu la hajar pandai masak memasak cam kak ct ni alangkah bestnyer...

gebunyer paw ni kakkkkkk....

mamalieyna said...

SEDAPNYE NAMPAK SITI...tetiba teringat mak..sbb mak dulu2 suka masakkan pau! hoho..

Siti said...

Ena: sikit2 leh la...hehehe...

Siti said...

Izan: kalau rumah IZan dekat berdesup dah siti hantar. serius nih..:)

Siti said...

nafiraa: takpe, leh jer beli. kalau ada masa leh buat sendiri kan.

Siti said...

IbuHakimHaikal: kesiannye..lapa la pulak yer.

Siti said...

Lya: siti mmg minat memasak.
a'ah..mkn panas mmg sedap.

Siti said...

Rose: hahaha....nak piat yer..siti lariiiiiiii gakkkk

Siti said...

aken: dah abis dah..:)

Siti said...

kella:haaaa..tu la..bila la nak dpt BM ni yer..berangan dulu.

Siti said...

Zue: hahaha...siti duk kat kg lubuk puyu, taman tas..tau dak?

Siti said...

nuraarin: heheh...siti ni takde la pandai sgt..sikit2 leh la.

Siti said...

Sal: takpe..tengok mak buat sambil belajar. nanti bila naak dah ramai, leh la buat..hehehe:)

Siti said...

Hajarus: takpe hajar. belajar slow2..nanti pandai la tu.

Siti said...

Mamalieyna: Ha..siti pun selalu tgk MIL buat pau. Tu yang jadi minat tu.

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Nampak mknan lg
d ptg hari..
Pg td nampak ikan
bakar mamalieyna.. :)

Nida said...

Gebunya.... mesti sedap.. :)

Siti said...

Lily: hahaha....mlm kang nampak apa lak yer.

Siti said...

Nida: gebu jugak..pakai resepi ni mmg manjadi

SyidaMislan said...

nape siti tak anta kat brem tower?nak rasa jugak.
ala2 sampel gitu..

Siti said...

syida..hahaha....ni buat time cuti..dah habis dah.

~aSHa~ said...

wah tangan tu menjadi je kalo memasak..caya la...

kalo sha tak tau la jadi gitu ke tak...tangan ni tak menjadi sokmo..

nti leh niaga2 lak

Shima said...

Bestnya, akk mmg x sangka jgk Siti ni pandai buat kuih dan rajin (yg penting rajin tu). Pasal apa, anak kecil2 lagi tp ada masa je utk semua tu.