May 13, 2010

Nak gi EPF

Hahaha..nak gi EPF pun nak bg tau kat blog. Macam la ada yang nak cari.

Adoi..lepas mengisi perut yang kosong & tgh lapar tadi ngan nasi + ayam masak paprik, siti nak kena keluor jap. Dah lama bertangguh ni. Borang pun dah isi. Tunggu masa jer nak submit.

Ni nak gi EPF, Jalan Gasing tu. Nak submit borang pengeluaran bayaran ansuran perumahan. Ni kali kedua la siti submit. Early last year siti dah keluarkan. Ni nak keluarkan lagi. hehehe...memang bagi kosong la akaun 2 tu.

Oh yer, bagi yang belum tahu, kita leh buat pengeluaran akaun 2 untuk nak bayar installment rumah yer. Ada 2 cara. Cara pertama, kita keluarkan segaligus amount yang ada dlm akaun 2. yang ni EPF akan terus bayar kat bank yang kita buat pinjaman tu yer.

Cara kedua, kita keluarkan secara ansur2. Contohnya dalam akaun 2 ada RM3000. So, kita keluarkan semua RM3000 tapi secara ansur2 tiap2 bulan. Katakan kita nak keluarkan untuk 12 bulan, so EPF akan bagi RM250 sebulan. Yang ni kita boleh terus masuk kat dalam akaun bank yang beri pinjam atau ke akaun sendiri yer.

Siti pilih cara kedua. Hahaha..suruh EPF masukkan duit tu dalam akaun siti. Duit tu leh la back-up apa yang kurang...hehehe....Ok yer..pengeluaran ni hanya boleh di buat setahun sekali yer. Ok lah..nak keluor dulu. Cau cin cau.


5 comments:

Ain said...

ain belum pernah keluarkan epf, duit pun ada ciput jer dalam tue...huhuhu...

Elly Emmy said...

hehehe.. nanti tolong masukkan separuh kat no akaun uda juga yer..

LYaFRINA said...

waa.. lya x layak lg nok wat kuor.... kna kumpul lg ni..

Yan said...

yerp... yan dah penah wat last year.. this year tak wat..
tp last year wat 6 bulan jek.. sebab kitorang mtk amount ngam2 monthly punyer.. klu wat 12 bulan buleh jugak.. tp kene topupla separuh.. syarat akaun 2 tu amountnye cukup tuk pengeluaran atleast 6 bulan..
this year tak wat lg.. hubby sayang duit epf dia..

Unknown said...

dah pernah keluarkan semua dulu... hehe. tu pun ada sikit je sebab potong epf 3 tahun saja. Lepas tu masuk skim pencen... hehe

Ada lebih hulur2 la sini... hehe ^_^