Feb 16, 2009

Makizushi (Sushi Gulung)

Dek kerana kakak yang suka sangat makan sushi, siti pun terpaksa la belajar cara2 nak buat sushi ni. Puas hati bila boleh buat sendiri untuk anak2. Siti buat versi gulung jer. Senang sikit.
Resepi ni dari minami133@myresipi.com. Siti edit sikit mengikut citarasa siti.

Makizushi (Sushi Gulung)
2 cawan beras jepun
2 1/2 cawan air
cuka (utk sushi) - siti pakai cuka biasa yg dicampur dengan garam & gula
telur dadar - dhiris pangjang
tuna dengan mayonis
timun - dihiris panjang2
karot - dihiris panjang
seaweed
bamboo mat - siti takde mat ni
note: isi dalam boleh diganti udang, ikan salmon, lettuce dll mengikut citarasa masing2.

Cara:
1. Masak beras jepun seperti masak nasi biasa.
2. Bila nasi dah masak, masukkan nasi ke dalam bekas besar dan tuangkan cuka sushi ke atas nasi. Kacau nasi dgn cuka rata2. Biarkan nasi sejuk.
3. Ambil sehelai seaweed, letakkan di atas bamboo mat. Senduk nasi dan ratakan nasi ke semua bahagian seaweed tersebut.
4. Kemudian susun telur, timun, karot & tuna dengan mayonis.
5. Gulung makizushi tersebut padat2.
6. Potong makizushi seperti gambar di atas. siap utk dihidang.

*** siapa yg takde cuka jepun boleh modify cuka biasa. sukatan nyer ialah, 1 1/2 sudu besar cuka + 1 sudu besar gula + 1/2 sudu kecil garam. didihkan sekejap hingga gula hancur, sejukkan dan gaul dgn nasi sushi.

2 comments:

hezesuze said...

emm akan ku cuba....mkn kat sushi king...hahahaa

ish jeles gak kt CT nie...pandai ek awak masak...

sume n3 citer sal mkn je...gud mom ek..

[-suziey-] said...

waa pandainya siti buat sushi..mase peknen suka sgt mkn sushi..(sbb doc.xkasi mkn sushi..xelok utk baby..tp yg doc. larang tu yg kita suka:D)