Feb 26, 2010

Kuih Koci Kacang Merah

Ni la kuih koci ibu mertuaku. Setiap kali ada kenduri mesti mak mertua sitib uat kuih ni. Lagi satu kuih yangs elalu mak mertua siti buat ialah kuih sagu (siti akan post dalam next entry). Ni mak mertua siti buat masa kenduri akikah wafi hari tu. Kuih dari air tangan mak mertua siti ni memang sedap. Ni siti mintak resepi dari dia. Kata mak mertua siti, kalau takmo letak kacang merah, boleh letak labu, pulut hitam atau pandan.

Bahan A:
500g tepung gandum
250 g tepung pulut
250g kacang merah - direbus & dikisar
garam
air secukupnya

Bahan B (untuk inti):-
1/2 biji kelapa (ambil putih sahaja)
1 cawan gula merah
1/2 cawan gula putih
1/2 cawan air
Daun pandan

Daun pisang secukupnya - lap bersih. Potong anggaran 4" x 4". Selepas potong layur daun pisang di atas api.
1/2 cawan minyak


Cara membuatnya:

Untuk Doh:

Satukan semua bahan2 A kecuali air, gaul rata dan masukkan air sedikit demi sedikit sambil terus menggaul hingga adunan menjadi doh yang tidak melekat di mangkuk adunan, tambah sedikit lagi air jika perlu.

Untuk Inti:

Masak gula melaka, gula pasir dan air hingga gula larut. Angkat dan tapis gula tadi. Masukkan kan ke dalam kuali dan hidupkan api. Masukkan kelapa parut tadi dan daun pandan. Kacau rata dan masak dengan api sederhana hingga inti sedikit kering tetapi masih lembap. Angkat dan sejukkan.

Untuk membungkus kuih koci:

Ambil secukupnya doh dan ratakan. Ambil 1 - 1 1/2 camca teh inti dan letak di tengah2 doh. Cantumkan & bulatkan doh. Ratakan doh yang telah siap di dalam minyak masak & letakkan di atas daun pisang. Bungkus kemas dan letak dalam pengkukus. Buat hingga siap. Kukus 15 - 20 minit atas air mendidih.





No comments: