Aug 24, 2009

Buah Melaka/Onde-Onde


Kalau bulan puasa memang tak sah kalau tak buat buah melaka ni. Kalau buat mesti nak hantar ke surau sekali tuk moreh. Sebab simple je nak buatnya kan. Tapi bila duk berdiri jer menggentel buah melaka ni, memang naik lenguh kaki. Tambah2 lagi kalau buat banyak. Kali ni siti buat guna 1 1/2 kilo tepung pulut. Menang naik menggigil kaki. hehehe....

Bahan-bahan:
1/2 kilo tepung pulut
Air perahan daun pandan/pewarna hijau dicampur dengan air
Gula melaka - yg telah dipotong kecil2
1/2 biji kelapa - ambik bahagian putihnya
Satu sudu kecil garam

Cara:
1. Kelapa & garam disatukan dan digaul sehingga sebati. Ketepikan.
2. Panaskan air di dalam periuk.
3. Sementara menunggu air mendidih, satukan tepung dan air daun pandan sedikit demi sedikit. Uli sehingga tepung tidak melekat pada tangan atau adunan boleh digentel.
4. Ambil tepung sebesar ibu jari dan leperkan.
5. Letakkan sedikit gula melaka di tengah2 & tutupkan semula. Bentukkan bulat2.
6. Masukkan kuih yang telah dibulatkan ke dalam air yg telah mendidih.
8. Apabila kuih masak, ia akan timbul & bolehlah diangkat.
9. Golek2kan di dalam kelapa yang telah dicampur garam tadi. Hidangkan

3 comments:

ain said...

nampaknya bulan pose ni, buah melaka begitu popular sekali!!!

hajarus said...

hajar pun klu bilan pose mesti nak cr buah melaka ni... nak watnyer pun senang... klu beli kat pasar ramadhan rasa rugi jer.. baik wat sendiri kan kak....

phalla said...

hi , your site is good, can we exchange link?
here is my link
http://khmerlovenews.blogspot.com

I hope you can

Best regards,
phalla