Nov 2, 2011

Bercuti di Sabah...Day 3 (Poring Hot Spring & Canopy Walk)

22/10/11..Day 3

Perjalanan pada hari ke-3 diteruskan ke Poring Hot Spring yang terletak 19km dari Pekan Ranau. Kami tiba di Poring Hot Spring lebih kurang pada pukul 2.30 petang.
Tiket masuk ke Poring adalah sebanyak RM3/pax bagi dewasa dan RM1/pax bagi kanak2 yang telah bersekolah.

Banyak tempat menarik yang boleh kita lawati di Poring ni, tapi kami cuma memilih untuk canopy walk & berendam air panas sahaja.

Tempatnya agak cantik & tersusun sahaja.

Melalui jambatan ini sebelum sampai ke tempat air panas.

Untuk ke canopy walk kita perlu membayar entrance fee sebanyak RM3/pax untuk dewasa & RM1/pax untuk kanak2 yang telah bersekolah. Kamera juga dikenakan charge sebanyak RM5.

Untuk sampai ke canopy walk kita perlu mendaki setinggi lebih kurang 700m. Fuhhh..memang agak memenatkan tapi kami sangat seronok. Udara di dalam hutan sangat nyaman & permandangannya sangat cantik.

Memulakan edisi pendakian. Bersemangat semuanya.



Uik..sempat lagi papa bertelefon dalam hutan nih..hik2.

Anak2 yang memang tak tahu penat. Laju jer masa mendaki tu Ni pun suruh diorg rehat jap sambil tunggu yang lain yang masih ketinggalan...hik2..

Dah sampai kat tempat canopy walk...Pondok Manggas...muka keletihan...


Menunggu giliran untuk naik canopy walk. Cuma 6 orang dibernarkan melalui canopy walk dalam satu-satu masa. Panjang canopy walk adalah 1.7m dan terdapat sebanyak 4 check point. Hati memang berdebar-debar sebab tak pernah naik pun sebelum ni. Tambah lagi dengan ketinggiannya tu, memang mencabar.


Nampak tak muka cuak tu. bergoyang-goyang tau...Memang tak berani nak pandang ke bawah.
Anak-anak memang takde rasa takut langsung..bagus diorang nih.


Mak yang memang kuat semangat. Walaupun dalam takut-takut (takut yang amat sgt), namun mak berjaya jugak melaluinya..

Fuhhhh..berjaya sampai ke check point...dapat la juga tarik nafas lega sebelum lalu canopy walk yang seterusnya.

Kali ni kena dukung Wafi lak sebab dia mengamuk-ngamuk nak dengan siti sebab nak zzzz...Tapi kali ni siti dah berani sikit, so takde masalah pegang sebelah tangan...hahaha..eksyen tuhhh...




Selepas bercanopy walk, kami terus ke tempat air panas untuk rendam kaki. Plan asalnya kami nak la jugak mandi manda dalam air panas tapi disebabkan masa yang tidak mencukupi, rendam kaki jer la.


Anak-anak pula diberi kesempatan untuk mandi di Rock Pool. Kena la jugak bagi mandi walaupun sekejap sebab dari masa sampai lagi diorg dah terjerit2 cakap nak mandi.


Disebabkan kami ingin buat fish massage dengan ikan kelah di ‘Tagal’ Sungai Moroli, kami tak dapatlah berlama-lama di Poring. Ketika itu jam sudah menjangkau ke pukul 4.30 dan kami perlu bergerak segera ke ‘Tagal’ Sungai Moroli kerana tempatnya akan tutup pada pukul 6.

Sambungannya dalam next entry la yer. :)

2 comments:

misz beauty said...

teringat masa pi hot spring ni... kami x layan kolam air panas pun.. duk mendaki pegi mandi air terjun best atas tu.. hihiihiiii

Siti said...

wahhh..syoknya..siti tak sempat nak pegi byk tempat..kejar masa..