Jun 25, 2009

Sambal Ikan Kembung & Sayur Lemak Kobis

Siti masak simple sgt tuk dinner semalam. Dah takde idea nak masak apa. Dalam fridge cuma ada ikan kembung jer. Last2 buat jer la sambal nih. Tapi memang la sedap bila makan ngan nasi panas-panas. Huhu..tambah lagi sambal ni ada masam2 sikit sebab siti letak cuka masakan. Tak sedar siti makan bertambah-tambah. Kakak & Adik pun makan banyak gak. Kakak memang suka kalau lauk yang pedas2 sikit. Nak masak ni memang mudah sgt, tutup mata pun leh masak. Siti rasa ramai yg dah tahu nak masak ni. Tapi takpe, siti letak gak resepi yer. Hehehe..tgh rajin nih.

Sambal Ikan Kembung
4 ekor ikan kembung
3 tangkai cili besar*
3 tangkai cili padi*
1 labu bawang besar*
2 ulas bawang putih*
1 sudu cuka masakan
Garam & gula secukupnya
Minyak tuk menumis

Cara:
1. Ikan dibersihkan. Gaul dengan kunyit & garam. Goreng hingga garing.
2. Tumbukkan bahan2 yg bertanda *. Jangan terlalu lumat.
3. Panaskan sedikit minyak tuk menumis. Masukkan bahan2 yg telah ditumbuk. Goreng hingga naik bau. Masukkan cuka & tambah sedikit air. Perasakan dengan garam & gula. Kacau sebentar sehingga air kering sedikit. Tutup api.
4. Susun ikan di atas pinggan. Curahkan dengan sambal yg telah dimasak tadi.

Kalau masak sambal, memang sesuai sgt dimakan bersama masak lemak. Tak kira la kobis ker, taugeh ker, terung ker. Waaa..memang serasi lah. Takyah resepi lah yer. Semer dah tahu camna nak masak nih.

2 comments:

Hezesuze said...

oohhh! fev akak tu...mabeles!

kak ina kl said...

salam....adusss sedapnya..ikan pelalingkah itu..